Norge (Oslo) vs. Sverige (Uppsala)

Dåså, då kommer en liten sammanfattning om hur jag uppfattar Oslo:

Människorna:
Många säger att norrmän är så lätta, glada och charmiga. Visst, det kan jag hålla med om, men det beror helt på vilken man pratar om, precis som för svenskarna. Generellt sett är norrmännen mycket mer öppna och nyfikna än svenskarna, men i överlag tror jag inte att det är så stor skillnad. Eftersom tonläget är helt annorlunda här än i svenskan, så gör det automatiskt att norrmännen låter gladare. Men jag kan lova er att jag har stött på många otrevliga norrbaggar under det här halvåret, och dem är inte att leka med. Däremot om man tar dem på allvar när dem säger: "Jeg skal knuse deg" - det är upp till en själv :P Men tro inte att inte norrmännen har de sk. Norgehistorierna om oss svenskar istället. De gillar att driva med oss! Samtidigt ser de väldigt mycket upp till oss svenskar. Sverige är ju Norges storebror. Svenskarna här nere kommer varandra mycket närmare än vad vi skulle ha gjort om vi träffades någonstans i Sverige. Man känner liksom redan varandra när man väl börjar prata med varandra känns det som. Man har ju redan någonting gemensamt innan man ens vet vad personen heter!  



Maten:
Maten är det ingen skillnad på här motför i Sverige. Det skulle vara köttfärsen då! Den ser ut som tjocka maskar.. Annars är det väl mest namnen som skiljer. Man äter i och för sig mycket bröd här. I varenda lite butik finns det nybakat bröd, och det syns verkligen vilken som är norsk och vilken som är svensk här. På lunchen äter nämligen vi svenskar våra fina matlådor, medan norrmännen äter 3-4 brdskivor istället. Bröd, bröd, bröd till allt! Fullkorn finns det inte så mycket av tyvärr. Jag som typ är besatt av fullkorn! Köttbullar och pannbiffar t ex, äter de utan någonting till. Vi är konstiga som äter köttbullar till spagetti. Norrmännen tror även att allt som innehåller frukt är "sunt". Vare sig det gäller glass med frukt i, läsk med fruktsmak eller juice, så är det sunt! Sen när blev allt socker som det innehåller hälsosamt?
Att allt är dyrare här än i Sverige visste nog de flesta om, men fisk är det faktiskt ingen skillnad på. Sushi och räkor är till och med billigare!



Shopping:
I Oslo finns det allt man önskar! Det finns kanske i och för sig inte mer här än i någon annan huvudstad, men från att ha haft lilla Uppsala som "shoppingstad" blir det lite skillnad. Här finns allt ifrån coola second-handbutiker till dyraste märkeskläderna man kan tänka sig. Det finns även jätte många mysiga caféer som man kan sätta sig ner på och kolla på allt folk. Oslo City är även ett bra köpcentrum där allt finns, som jag rekommenderar.   

Språket:
Oslo-Norska är det mysigaste språket, say no more!

Jobb:
Många åker hit för att tjäna pengar, vilket det finns stor möjlighet till att göra här! Det finns jobb överallt, och det tar oftast inte mer än ett par dagar innan du får börja. Svenskar är uppskattade på jobbet, för de är inte lika lata som norrmännen. (Se så mycket jag jobbar just nu, haha!) Om man vill ha ett riktigt bra betalt jobb så ska man välja ett bra lagerjobb eller om man är kille - elekriker (!!) byggarbetare, lastbilschaufför osv. De kan tjäna hur mycket som helst!  Butiksjobb är i princip lika betalt som i Sverige, om man inte jobbar mycket OB vill säga. De flesta jobben är ju bättre betalt, men det bästa är, tycker jag, att man kan välja och vraka bland så många jobb. Du kan nästan få vilket jobb du vill, bara du tar kontakt med företaget.  



Utelivet:
Jag har bara testat på kanske 3-4 olika klubbar, vilket är väldigt dåligt för att ha bott i Oslo i ett halvår. Vi har ju ändå gått ut nästan varenda helg. Här finns det massvis! I helgen testade jag t.ex på 2 nya. Tors Hammer, som har öppet till kl. 06 och helt galet, & ett nyöppnat ställe med 3 vånigar, skitbra musik på de olika dansgolven & helt nybyggt. Riktigt fräscht, men för lite folk just då. Måste ge mer reklam för att locka dit folket! Annars brukar det bli att man går till Yatzy, där mest svenskar hänger. Där vet man att det alltid är party, men det blir lite samma samma i längden. Men om man mot förmodan vill dansa loss med svenskar så ska man gå dit, eller så till Nicolas & Son, som också är en svensk bar. Själv tycker jag mer om att vara på ställen där norrmännen håller hus ; ) Annars kan man ju lika gärna åka tillbaka hem till Sverige, eller hur!  
Det som skiljer sig mest mellan Norges och Sveriges krogar är att det är i princip omöjligt att komma in på 20-krogar om man är under 20 år. Det är nämligen strängt förbjudet att servera starksprit till dem under 20 år. Så på de ställerna som det är 18års gräns, serveras det inte drinkar över 22% eller vad det är. Öl, vin & cider får man som 18 åring köpa både i affärer & på krogen. I Sverige kommer man ju oftast in (iiaf som tjej) om man är ganska städad, känner någon som jobbar där inne, är rätt klädd osv. Men icke sa nicke, så är det inte här. Då är det bara att fixa ett jäkligt bra falsklegg så kanske man kommer in, haha.



Övrigt:
Det som tyvärr är väldigt vanligt här är droger. Droger av alla slag. Mitt på stan, inne på nattklubbar, vid t-banan, på t-banan. Överallt säljs det som om det vore godis de sålde. Och det värsta är att inte poliserna bryr sig överhuvudtaget. Direkt när man kommer ut ifrån jernbanetorget (centralstationen) står det alltid minst 20 st, ibland säkert över 50, som står och handlar med varandra, och precis mitt emot står väktare och kollar på. Vad ska de göra liksom? Det finns för många för att ta in dem. Det har inte landet råd med. Det handlar inte bara om gamla nerknarkade pundare som man verkligen ser drogade ut, utan det här handlar också om yngre personer som lever ett helt vanligt liv utanför drogerna. Det behöver inte vara tunga droger, utan när du ser en som står och röker, är du säker på att det är en vanlig cigarett och inte gräs? Jag kan säga att jag känner många som håller på med någon typ av droger. Då är det inte för att jag umgås med "fel" folk, utan det är för att det liksom är normalt här. Dom är inte mindre värda för det. Vissa går det bra för, andra inte. Så länge det inte går ut över andra.

Prostition är lagligt här. Känns konstigt när det liksom är så nära inpå Sverige. Så på natten när man går hem från krogen får killarna passa sig för de sk. "sjoklademusarna". Läste att 48% av de som säljer sex är under 18 år. Inte helt okej tycker jag, vad tycker ni?



Det här blev lite om vad jag tycker, sammanhängande med lite fakta. Men allt som allt kan jag säga att jag stormtrivs här och jag tycker att alla som ens funderar på att åka hit, FUNDERA INTE, bara gört : ) Ni kommer inte att ångra er!

Kommentarer
Postat av: Anonym

du ser ut att trivas bra där du

2008-07-03 @ 17:54:12
Postat av: jenny

vilken söt blogg du har :)

2008-07-04 @ 01:27:51
URL: http://jnx.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej! Johanna här, vi har träffats nån gång via Sara, vet inte om du minns mig men men :P jag o en kompis funderar på att sticka till Oslo i september typ, o blev faktiskt ännu mer sugen nu när jag hittade till din blogg, hihi.. undrar om du skulle kunna hjälpa mig med lite saker jag undrar över, på msn eller nåt, om du har lust? Ha det fint :)

2008-07-06 @ 22:20:01
URL: http://johanna.blogg.se/

Skriv gärna en kommentar, då blir Elin glad!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0